Jak wykreować pomysł na biznes? – kluczowe kroki i inspiracje

Myśląc o założeniu firmy, wielu przyszłych przedsiębiorców staje przed wyzwaniem stworzenia czegoś nowego i innowacyjnego. Szukają pomysłów, które staną się atrakcyjne na rynku i które przyniosą sukces ich firmie. Proces ten wymaga przede wszystkim pomysłowości, ale również dobrej analizy rynkowej oraz umiejętności zauważania aktualnych jak i przyszłych potrzeb społeczeństwa.

Od czego zacząć?

Na wstępie warto zrozumieć, że pomysł na biznes nie zawsze musi być rewolucyjny. Czasem to właśnie drobna innowacja, nowe spojrzenie na istniejący problem czy lepsze zaspokojenie bieżących potrzeb może przynieść znaczący sukces. Ważne jest jednak odpowiednie podejście do poszukiwań i elastyczność myślenia. W niniejszym artykule przedstawię kilka pomysłów, które pomogą Ci wykonać pierwsze kroki do świata biznesu. To chwila na rozbudzenie Twojej wyobraźni.

Czas na pierwsze kroki!

Na początku warto przeprowadzić analizę rynku. Dzięki temu dowiesz się jakie są aktualne trendy i potrzeby klientów. Nie bój się rozmawiać z ludźmi. Zbieraj informacje, opinie, zadawaj pytania czego brakuje w waszym mieście. To z pewnością ułatwi Ci zidentyfikowanie problemów i braków w otoczeniu. Być może zauważysz nisze rynkowe, w które warto będzie zainwestować.  

Jeśli uda Ci się znaleźć obszary, w które warto wprowadzić innowacje, zastanów się, które z Twoich zainteresowań, pasji, czy umiejętności przydadzą Ci się w pracy. Odpowiedz sobie na pytanie czego robienie sprawia Ci przyjemność i co daje Ci satysfakcję. Być może właśnie to stanie się punktem wyjścia do rozpoczęcia twojej kariery w biznesie.

Dotrzyj do zainteresowanych osób  

Kolejnym ważnym krokiem jest identyfikacja segmentów rynku, które Cię interesują. Znajdź grupy docelowe, które mogą być zainteresowane Twoim produktem lub usługą. Może ci w tym pomóc stworzenie persony, czyli profilu docelowego klienta. Zastanów się ile lat może mieć taka osoba, jakie są jej zainteresowania, sposób spędzania wolnego czasu, zawód, wykształcenie, wartości czy styl życia. To z pewnością pomoże Ci w lepszym zrozumieniu klienta.

To może Ci pomóc

Nie bój się korzystać z technologii. Istnieje wiele platform, które pomogą Ci w dotarciu do potencjalnych klientów. Dzięki mediom społecznościowym możesz przeprowadzić wstępne badania w celu zrozumienia potrzeb oraz preferencji płynących z otoczenia. Platformy e-commerce ułatwią prowadzenie działalności handlowej online. Umożliwiają one sprzedaż produktów i usług, obsługę transakcji finansowych, zarządzanie magazynem, śledzenie zamówień i wiele innych funkcji związanych z handlem elektronicznym. Warto o nich pamiętać w przyszłości!

W świetle przedstawionych pomysłów na rozpoczęcie swojej przygody w świecie biznesu warto zastanowić się jaką masz wizje na swoje życie, co chcesz osiągnąć, jakie są twoje cele i pasje. Wybór właściwego pomysłu powinien przynieść nie tylko sukces finansowy, ale również satysfakcję z tworzenia czegoś własnego i zrealizowania marzeń- to właśnie klucz do sukcesu.

Autorka tekstu: Aleksandra Ptasiewicz

Ewolucja marketingu społecznościowego: analiza wpływu mediów społecznościowych na strategie marketingowe firm

W miarę dynamicznego rozwoju świata cyfrowego, marketing społecznościowy stał się istotnym narzędziem dla przedsiębiorstw, pomagający w budowaniu silnej i nowoczesnej marki. Firmy, aby sprostać nowym oczekiwaniom klientów, musiały dostosować się do szybkiego tempa zmian i przekształcić swoje strategie marketingowe. Czy zastanawialiście się kiedyś jaka w tym wszystkim jest rola mediów społecznościowych?

Marketing w sieciach społecznościowych

Marketing społecznościowy to nic innego jak metoda promocji, która wykorzystuje serwisy społecznościowe do generowania ruchu internetowego. Poprzez angażowanie społeczności wokół marki, przedsiębiorstwa mogą zwiększać jej rozpoznawalność oraz budować relacje z klientami w celu stworzenia zaangażowanej i lojalnej społeczności. Dzisiaj, kiedy z mediów społecznościowych w samej Polsce korzysta prawie 28 mln osób jest to najlepszy sposób dotarcia do wielu różnych grup odbiorców.

Jaka jest w tym rola social mediów?

Media społecznościowe pełnią kluczową rolę w nowoczesnych strategiach marketingowych. Przede wszystkim ułatwiają firmom kontakt z klientami, dzięki wielu możliwościom wzajemnych interakcji i dialogu. Dodatkowo, rozbudowane targetowanie dostępne pomaga w dotarciu do wielu różnych i licznych grup odbiorców. Jest to dużo łatwiejsze oraz generuje mniej kosztów, niż w przypadku tradycyjnych mediów. Dzisiaj, jeśli chcemy poznać opinie klientów o danym produkcie lub ich oczekiwania względem naszej firmy wystarczy ich o to zapytać na jednej z wielu wirtualnych platform. Zaplanowanie przemyślanej oraz dopasowanej do celów organizacji strategii marketingu społecznościowego z pewnością przyniesie wiele dobrego dla rozwoju firmy.

Nowoczesne strategie marketingowe firm

Wszystkie działania znanych nam firm w mediach społecznościowych są ściśle związane z  realizacją wcześniej zaplanowanych strategii. Każdy post, reklama czy interakcja z obserwatorami jest dokładnie przemyślana i skoordynowana z celami biznesowymi. Najpopularniejszym przykładem takiej działalności jest marketing influencerów, czyli współpraca firm z popularnymi osobami, które cieszą się szerokim gronem odbiorców.  Poprzez swoją autentyczność i zaangażowanie, budują oni zaufanie wśród obserwujących. Dlatego też, kiedy promują produkty ich rekomendacje są odbierane jako bardziej przekonujące i godne uwagi. Media społecznościowe oferują również zaawansowane narzędzia reklamowe, które pozwalają na precyzyjne dotarcie do interesującej nas grupy odbiorców z personalizowanymi treściami. Wzmacniają one więź z klientami oraz dają poczucie zrozumienia i docenienia.

Nowe media oferują również szereg narzędzi kreatywnych, które z chęcią są wykorzystywane przez marki do promocji. Krótkie i dynamiczne filmiki, czyli reelsy w szybkim tempie pozwalają na podzielenie się najnowszymi informacjami. Przyciągają uwagę odbiorcy dużo lepiej niż tradycyjne posty, oraz mają tendencję do uzyskiwania większego zasięgu.

Kampanie hashtagowe, to rodzaj kampanii zarezerwowany dla mediów społecznościowych. Krótkie hasła, które odnoszą się do promowanej aktywności mogą generować ogromne zasięgi, przy niewielkim nakładzie finansowym. Wystarczy odrobina kreatywności oraz wstrzelenie się w aktualne trendy. Nie można zapominać o sztucznej inteligencji, która z roku na rok jest chętniej wykorzystywana w działaniach marketingowych. Coraz więcej firm wykorzystuje obrazy wygenerowane prze AI w swoich najnowszych kampaniach czy czerpie inspiracje ze stworzonych w ten sposób moodboardów.  

Widzimy, że ewolucja marketingu społecznościowego wyraźnie wpływa na nieustanne zmiany w komunikacji marki z klientami. Analizując wpływ mediów społecznościowych na strategie marketingowe firm, widać, że siła interakcji, zaangażowania oraz personalizacji treści stały się kluczowymi elementami skutecznych kampanii. W dobie dynamicznie rozwijającego się Internetu i narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, przyszłość marketingu społecznościowego kształtuje się obiecująco. Jednak sukces w tym obszarze wymaga nie tylko dostosowania się do nowych trendów, lecz przede wszystkim zdolności do ciągłego badania i zrozumienia potrzeb oraz zachowań klientów.

Autorka tekstu: Aleksandra Ptasiewicz

Rozwój rynku e-commerce: jak pandemia COVID-19 przyspieszyła transformację handlu elektronicznego?

Dokładnie 4 lata temu znany wszystkim świat przeszedł nagłą zmianę spowodowaną wybuchem globalnej pandemii. Wiele przedsiębiorstw zostało zmuszonych to podjęcia nowych działań, co przyspieszyło transformację handlu elektronicznego, a w konsekwencji rozwinęło rynek e-commerce.

Jedni tracą, a drudzy zyskują

Spora liczba osób kojarzy czas COVID-19 z wielkim kryzysem. Liczne działalności, szczególnie związane z sektorem usług, musiały zakończyć swoje funkcjonowanie. Wszystko za sprawą nagłego pojawienia się obostrzeń, które utrzymywały się wiele miesięcy.

Jednak dla rynku e-commerce był to bardzo owocny czas. Osoby, które zdecydowały się na podjęcie działań w Internecie, dostały niepowtarzalną szansę. Niezmiernie trudna sytuacja miała swoje odzwierciedleniu w otwarciu się na nowe rozwiązania. Zanotowano wzrost w handlu prowadzonym online, wśród społeczności unikających takich rozwiązań np. osoby starsze. Dodatkowo zaczęły się rozwijać nowatorskie gałęzie biznesowe, a klienci decydowali się na zakup artykułów, które wcześniej kojarzyły się raczej z tradycyjnymi formami nabycia.

Konieczne zmiany

Sytuacja pandemii wywarła konieczność zmiany działania w wielu obszarach. Przedsiębiorcy widząc co dzieje się na tradycyjnych rynku decydowali się o otworzenie działalności online. We wspomnianym czasie powstało wiele nowych sklepów Internetowych. Pomimo rosnącej konkurencji odnosiły one spory sukces, było to związane ze wzrostem aktywności w sieci Polaków. Badania pokazują, że w 2019 roku 62% polskiego społeczeństwa deklarowało, że korzysta z zakupów online, a w 2020 liczba ta wzrosła do 73%.

Szansa na sukces

Ciekawym obszarem jest edukacja. To ona w okresie kryzysu zyskała całkiem nowe oblicze. Czas nauki zdalnej pokazał, jakie możliwości, tak naprawdę niesie za sobą wirtualna rzeczywistość. Wiele ambitnych i nie bojących się wyzwań nauczycieli, zaczęło tworzyć własne platformy oferujące kursy online np. przygotowujące do matury. Handel elektroniczny różnego rodzaju szkoleniami, konsultacjami zaczął odnosić niebagatelne uznanie.

Kupuj zdalnie i chroń innych

Na rozwój rynku e-commerce wpływ miało wiele działań z zakresu promocji. Samo państwo Polskie nagłaśniało hasła, aby pozostać w domu. Wielu influencerów zaczęło propagować bezpieczniejszą formę zakupów. Wszyscy mówili głośno, jak ważne jest dbanie do dobro własne, jak i innych osób. Dlatego wiele znanych marek zaczęło prowadzić kampanie reklamowe, które uświadamiały jakie plusy przynoszą zakupy zdalne.

Nowe nawyki

Wybieranie produktów online stało się codziennością. Duża liczba osób, która przekonała się do zakupów w sieci, pomimo powrotu do normalności, nadal decyduje się na zakup online. Lata COVID-19 pokazały, że handel zdalny niesie na sobą znacznie więcej plusów niż tylko kwestie czysto związane z ochroną przed wirusem. Przede wszystkim na pierwszy plan wysuwa się wygoda, możliwość w szybki sposób porównania konkurencyjnych cen produktów, szeroki wyrób asortymentu, reklamy dopasowane do potrzeb użytkowników i wiele innych. To wszystko wraz ze wzrostem digitalizacji społeczeństwa powoduje, że postęp w tym obszarze będzie ciągle wzrastał.

Autorka tekstu: Karina Wojtacka

Odpowiedzialny konsumpcjonizm: jak wartości kształtują nasze zakupy?

Odpowiedzialny konsumpcjonizm staje się coraz bardziej widoczny w społeczeństwie, wywołując refleksje i zmieniając podejście konsumentów do zakupów. Rosnąca świadomość społeczna skupia się na etyce produkcji, warunkach pracy i wpływie na środowisko naturalne, co prowadzi do wzrostu popularności mody etycznej i trendu kupowania mniej, lecz lepiej jakościowych produktów. Ten trend wywiera presję na firmy, zmuszając je do rezygnacji z nieetycznych praktyk i wprowadzania bardziej ekologicznych oraz społecznie odpowiedzialnych rozwiązań.

Czym jest konsumpcjonizm?

Warto zacząć od zastanowienia się czym jest odpowiedzialny konsumpcjonizm i czemu coraz częściej się o nim słyszy. Termin ten może kojarzyć się negatywnie. Konsumpcjonizm to z definicji nieprzemyślana i nadmierna konsumpcja dóbr materialnych i niematerialnych, mająca na celu zaspokojenie pozornych potrzeb. W obecnych czasach ludzie bardzo często mu ulegają, przez co firmy coraz bardziej starają się spełniać domniemane potrzeby swoich klientów, znajdując rozwiązania na każdy, nawet najbardziej błahy, problem. Jest jednak jego odłam, który ogranicza znacząco dużo jego negatywnych aspektów, mający na celu zminimalizowanie skutków, jakie ze sobą niesie.

Coraz większa świadomość wśród konsumentów

Konsumpcjonizm ma się bardzo dobrze. Dalej rozkwita, przybiera nowe formy i przyciąga do siebie coraz więcej ludzi. Jednak ostatnio klienci są zasypywani przeróżnymi informacjami o tym, jak wydobywane są surowce, jaką politykę wytwarzania ubrań obierają firmy odzieżowe, czy z czego robione są produkty spożywcze. To tylko niektóre docierające do nich fakty, coraz częściej zmieniające ich podejście do konsumpcji.

W ludziach zaczynają pojawiać się pewne refleksje. Zaczynają nie tylko patrzeć na logo, czy dostępność dóbr, ale też etykę działań firmy, czy pewną przejrzystość, jeśli chodzi o źródła surowców i procesy wytwarzania. Coraz częściej ludzie są uświadamiani o błędnym kole, w jakim uczestniczą. Wszędzie można napotkać artykuły, czy posty, o negatywnym wpływie, jaki wywiera na nich konsumpcjonizm.

Na tym polega odpowiedzialność

Chyba najbardziej flagowym przykładem tego jest branża odzieżowa. Zjawisko zwane “modą etyczną” staje się coraz popularniejsze. Konsumenci coraz częściej patrzą na każdy proces wytwarzania ubrań od momentu zdobywania surowców aż do pojawienia się odzieży w sklepach. Biorą pod uwagę warunki pracy, dbałość o środowisko, etykę wobec zwierząt, czy też odpowiedzialną gospodarkę. Widzą pewne mechanizmy, które są podejmowane przez firmy branży, nastawione na zysk, nie mające na uwadze innych równie ważnych czynników.

Wykorzystywanie surowców naturalnych w nieodpowiedzialny sposób, czy praktyki wręcz niewolnicze wychodzą na światło dzienne i przestają być normą i faktem mało komu znanym. Terminy fair trade, czy slow fashion nabierają coraz większego znaczenia. Propagowane jest kupowanie mniej rzeczy, lepszych jakościowo, bardziej uniwersalnych, aby unikać impulsowych i nieprzemyślanych zakupów, napędzających duże organizacje w ich nieetycznych praktykach.

Wpływ społeczeństwa na codzienne decyzje

Każda branża ma swoją ciemną stronę. Praktycznie w każdej można znaleźć jakieś nieetyczne działania, jednak są one coraz bardziej piętnowane. Wzrost popularności “odpowiedzialnego konsumpcjonizmu” spowodował, że nawet największe firmy rezygnują z niektórych praktyk, a nawet wprowadzają te bardziej ekologiczne, czy społecznie odpowiedzialne.

Ślepe podążanie za wielkimi markami i poddawanie się im jest uznawane za naiwne i krótkowzroczne. Często działania propagujące odpowiedzialność wywołują wyrzuty sumienia i też pewien “wstyd” za dotychczasowe wybory i przyciągają na swoją stronę coraz większą ilość osób. Zmieniły się nieco wartości społeczne. Właściwie to cały czas ulegają zmianie. Ludzie wybierają inne drogi podejmowania decyzji zakupowych i jest to dobry prognostyk jeśli chodzi o kolejne pozytywne zmiany.

Podcast Strefy Wiedzy: Grywalizacja w biznesie i edukacji

Jesteś zwolennikiem/zwolenniczką nowoczesnych technik przekazywania wiedzy? Jeśli tak, to koniecznie poznaj grywalizację, która znacząco odmienia obliczę przekazywania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności.

Czym tak właściwie jest grywalizacja?

Pojęcie te można znaleźć również pod takimi nazwami jak: gamifikacja lub gryfikacja. Grywalizacja polega na wykorzystywaniu narzędzi stosowanych w grach np. fabuła, rankingi, odznaki do pobudzania zaangażowania, motywowania, zmiany negatywnych nawyków lub innych wyznaczonych celów wśród uczestników projektu.

Grywalizacja to nie gra

Warto zwrócić uwagę, że pomimo podobnych nazwa, grywalizacja nie jest równoznaczna z grą. Główna różnicą między tymi pojęciami wynika z faktu, że w gamifikacji każde podejmowane przez jednostkę działań niesie za sobą pewne konsekwencje. Tymczasem w grze można od nowa przechodzić ten sam poziom, zwykle bez żadnych negatywnych skutków.

Dlaczego warto ją zastosować?

Przede wszystkim pozwala to na zmianę podejścia do zadania wśród osób uczestniczących w danej formie edukacji. Tworzenie ciekawych form, jak fabuła lub rankingi pobudza w biorących udział motywację do dalszej pracy. Wyrażają oni chęć uczestnictwa w zaproponowanych rozwiązaniach. Może to wytworzyć nutkę rywalizacji, która zwiększy chęć wygranej z innymi, a w konsekwencji pozytywnie wpłynie na ich zaangażowanie. Przeplatanie zabawy z nauką sprzyja wzrostowi efektywności i przyjemności płynącej z poszerzania kompetencji. Te wspomniane aspekty prowadzą do osiągnięcia celu, jakim jest rozwinięcie umiejętności rozwiązywania problemów.

Jak wykorzystać to w edukacji?

Warto, aby wybranemu zagadnieniu poświęcić dłuższy czas, np. cały semestr w szkole lub cykl zajęć/całe szkolenia. Należy również wnikliwie podejść do kwestii, która będzie tematem danej grywalizacji i ustalić pewne czynniki wchodzące w jej skład:

  • podstawą powinien być określony materiał edukacyjny, który będzie punktem odniesie przy innych elementach,
  • należy zastanowić się, co osoba uczestnicząca wyniesie dla siebie po takim zajęciach,
  • jaki jest główny cel Twoich działań,
  • jakie mechanizmy związane z grami chcesz wykorzystać podczas Twoich zajęć,
  • czy osoby biorące udział odczują satysfakcję podczas wykonywania różnych zadań,
  • jeśli stosujesz system odznak lub punktów pamiętaj, aby ustalić dokładne progi za które w danej sytuacji osoba uczestnicząca dostanie odznakę/punkty, aby wszyscy byli traktowani równo
  • odznaczaj, punktuj i dawaj nagrody za wykonane czynności
  • podsycaj rywalizację i motywuj do działania

Poza powyższymi uwagami nie zapominaj, aby aktywnie uczestniczyć w całym procesie. Pokazuj osobom uczestniczącym, że nauka może być zabawą. Obserwuj reakcje wśród uczestników, zapamiętuj, jakie elementy przyniosły im najwięcej radości, a co przyniosło najlepsze efekty edukacyjne. Zdobyte doświadczenia wykorzystuj w następnym projektach, aby ulepszyć swoje procest. Kluczem do sukcesu jest też dostosowanie grywalizacji pod daną grupę docelową. Młodsi mogą chętniej uczestniczyć w fabularyzowanej zabawie, natomiast trochę starci będą woleli zbierać punkty i pokonać drużynę rywali.

Pamiętaj, że cały proces ma być jednak formą rozrywki, więc warto kształtować różnorodne zadania, aby pielęgnować główne założenia gamifikacji.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na temat grywalizacji, zachęcamy do wysłuchania naszego podcastu, którego gościem był Vova Manoilo, PMM w Gameloft. Rozmowę poprowadził Mateusz Zająkała. Podcast dostępny jest także na Spotify.

Autorka tekstu: Karina Wojtacka

4-dniowy tydzień pracy. Trend czy zagrożenie?

Jesteś pracownikiem, który pracuje na pełen etap i masz już dość tego systemu? Tydzień pracy, który trwa 4 dni w tygodniu brzmi dla Ciebie jak marzenie? Być może już niebawem nowa rzeczywistość dosięgnie też Ciebie. Jednak warto się zastanowić, czy aby na pewno to dobra ścieżka.

Czym tak właściwie jest 4 dniowy tydzień pracy?

Coraz częściej można usłyszeć o zmieniającym się podejściu względem czasu pracy. Zagłębiając się w temat, widać że zdefiniowanie nowych ram dotyczących omawianego zagadnienia nie jest takie klarowne. Istnieją różne wizje, jak nowy system pracy miałby wyglądać. Warto przytoczyć najbardziej popularne spostrzeżenia.

Najczęściej spotykane jest to, aby zmniejszać ilość godzin przepracowanych w ciągu tygodnia przez pracownika. W ramach tej idei mówi się o tym, że zwiększenie czasu wolnego osób zatrudnionych poprawi ich efektywność poprzez spełnienie na płaszczyźnie osobistej np. rozwijanie zainteresowań, budowanie relacji z bliskimi.

Wyniki badań

W 2015 roku rząd Islandii w mieście Rejkiawik wprowadził innowacyjne rozwiązanie. Zaczęto proponować potencjalnym pracownikom 36 i 35 godzinowy tydzień pracy. Wyniki tego przedsięwzięcia pokazały, że: wzrosła energia i satysfakcja z wśród zatrudnionych, poprawił się balans między życiem zawodowym, a prywatnym, także nastąpiła redukcja stresu badanych. Co ciekawe produktywność poszybowała w górę lub nie uległa znacznym zmianom. 

Również w innych krajach podjęto inicjatywę badawczą tego zagadnienia. Organizacja 4 Day Week Global poddała obserwacjom pracowników z różnych krajów, między innymi z Kanady, USA, Wielkiej Brytanii . Zdecydowano, że zatrudnieni będą wykonywać takie same obowiązki tylko w krótszym czasie. Jednak w zamian za to otrzymają jeden dzień wolny w tygodniu, który zostanie opłacony. Eksperyment trwał półtora roku, ale już po 6 miesiącach było widać pierwsze efekty. Wśród kadry zauważono poprawę zdrowia, mniejsze wypalenie, również zwiększyło się zadowolenia z wykonywanych zadań.

Taki system nie dla każdego

Wprowadzenie przełomowych zmian w czasie pracy może się sprawdzić w sporym gronie branż np. IT, nowoczesnych usługach, bankowości, finansach itp. Niestety nie każdy zawód będzie mógł zaliczyć się do tej szczęśliwej kategorii. Zdecydowanie trudniej ograniczyć ramy czasowe osobom pracującym w przemyśle czy budownictwie.

Skupiając się na realiach Polski trudno wyobrazić sobie, aby w zawodach z dużym deficytem można było zastosować idę 4-dniowego tygodnia pracy. Przykładem może być system zdrowia: lekarze są grupą zawodową, której widać tendencję starzenia. Brakuje młodych wykwalifikowanych osób do tej pracy. Zmniejszenie godzin poświęcanych na wykonywanie opieki medycznej może spowodować zawalenie się systemu zdrowotnego w Polsce, który już jest mocno przeciążony. W podobnej sytuacji znajdują się nauczyciele. Często słychać o brakach kadrowych w szkołach lub pracowaniu w kilu ośrodkach edukacyjnych jednocześnie. Obcięcie godzin pogorszyło by jeszcze bardziej tę sytuację.

Opisana powyżej kwestia mogłaby doprowadzić do wielu napięć i konfliktów społecznych będących wynikiem rosnącego niezadowolenia pracowników, którzy nie mogą liczyć na polepszenie warunków pracy.

Obustronne zaangażowanie

Na koniec warto dodać, że nie każdy pracodawca jest gotowy, aby stworzyć odpowiednie warunki do implementacji całkiem nowych harmonogramów i zasad. Zmiana sposobu myślenia szczególnie wśród osób z długim stażem zawodowym może być sporym problemem. Pracownicy mogą myśleć, że nie dadzą rady sprostać wszystkim wyzwaniom w krótszym czasie. Istnieje szansa na przełożenie ich obaw na stan faktyczny. Dlatego równie kluczowa jest otwartość pracowników na wprowadzenie nowego systemu.

Z roku na rok coraz więcej kroków jest podejmowanych względem wprowadzania 4 dniowego tygodnia pracy, wynika to z obiecujących wyników płynących z tego rozwiązania. Jednak jeszcze długa droga, aby w pełni doprecyzować ten pomysł. Przed inicjatorami stoi szereg kwestii wymagających pogłębienia.

Autorka: Karina Wojtacka

Benefity pracownicze – jakie dodatki do pensji oferują firmy?

Benefity pracownicze, to dodatkowe świadczenia, które pracodawca oferuje swoim pracownikom w ramach wynagrodzenia za wykonaną pracę. Przyjrzyjmy się dokładniej ich początkom oraz korzyściom, jakie przynosi ich wprowadzenie zarówno dla zatrudniających, jak i zatrudnianych.

Jak było kiedyś?

Benefity pracownicze zyskują na popularności w odpowiedzi na rosnące oczekiwania pracowników i konkurencję na rynku pracy. Nie są jednak tworem dzisiejszych czasów – ich korzenie sięgają już XIX wieku. Odpowiadały one na bieżące potrzeby pracowników oraz pomagały ich rodzinom w mierzeniu się z pogorszającą się sytuacją gospodarczą. Najczęściej przyjmowały postać bezzwrotnej, doraźnej pomocy finansowej.  Po drugiej wojnie światowej w wielu krajach rozwinęła się idea świadczeń socjalnych. Doszło wtedy do znaczących zmian w postrzeganiu relacji między pracownikiem a pracodawcą. Popularność zaczęły zyskiwać ubezpieczenia społeczne, które zabezpieczały pracowników na wypadek różnych sytuacji losowych, zwolnienia lekarskie i płatne urlopy. Warto również wspomnieć, że w latach powojennych wprowadzono wiele przepisów dotyczących praw pracowniczych czy równości płacowej. Chroniły one pracowników przed dyskryminacją i niesprawiedliwymi warunkami pracy.

W PRL-owskiej Polsce benefity pracownicze nazywano przywilejami. Podobnie jak w poprzednich latach były odpowiedzią na aktualną sytuację panującą w kraju. Dostawano je pod postacią świątecznych paczek ze słodyczami dla dzieci, bądź paczek z trudno dostępnymi w tamtych czasach produktach. W większych i lepiej prosperujących przedsiębiorstwach przywilejem pracowniczym był telefon – wtedy produkt luksusowy.

Jak jest teraz?

Dzisiaj benefity pracownicze odgrywają istotną rolę w funkcjonowaniu firm i różnorodnych instytucji. Nie tylko przyczyniają się do polepszenia atmosfery w miejscu pracy, co za tym idzie wpływają pozytywnie na satysfakcję pracowników, ale też wpływają na opinię otoczenia o firmie. Całokształt działań w celu kreowania wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy to employer branding. Oferowanie benefitów pracowniczych nie tylko przyciągnie uwagę potencjalnych pracowników, ale też poprawi zaangażowanie i satysfakcję z pracy aktualnie zatrudnionych. W dłuższym okresie może poprawić zdolność rekrutacyjną firmy oraz zmniejszyć koszty przyszłych rekrutacji. Przeprowadzone badania przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Enter The Code wskazują, że aż 75% kandydatów w ofercie pracy zwraca uwagę na oferowane przez pracodawcę bonusy.

Jakie benefity pracownicze wybrać?

Przyznawane benefity pracownicze różnią się w zależności od kultury firmy, branży czy indywidualnych cech zatrudnionych osób. Mimo to, istnieją grupy bonusów, które cieszą się większą popularnością wśród pracowników organizacji. Oto kilka przykładów:

Opieka zdrowotna, czyli indywidualny plan ubezpieczenia na życie, pokrywający koszty leczenia, wizyty u lekarza bądź przepisane leki. Coraz częściej zdarza się, że pakiet ten jest rozszerzany o usługi fizjoterapeuty czy vouchery na masaże. Jest to ciekawa opcja zarówno dla pracowników fizycznych jak i dla osób, które większość dnia spędzają za biurkiem.

Ubezpieczenia na życie i emerytalne. Ich zaletą jest szeroki zakres ochrony przy stosunkowo niskich kosztach. Dają pracownikom poczucie bezpieczeństwa i ochronę na wypadek nieszczęśliwego wypadku bądź pobytu w szpitalu. PPE, czyli Pracowniczy Program Emerytalny zapewnia wsparcie emerytury pracownika ze zgromadzonych oszczędności. Wpłaty do PPE są finansowe przez pracodawcę i nie mogą być niższe niż 3,5% wynagrodzenia brutto.

Karty sportowe, które dają pracownikom możliwość korzystania z wielu różnych obiektów sportowych i rekreacyjnych. Wspierają zdrowie, aktywność fizyczną oraz często pozwalają na wspólne spędzenie czasu z rodziną.

Programy rozwoju zawodowego to szkolenia, kursy językowe bądź kursy doszkalające. Pomagają pracownikom rozwijać swoje umiejętności i zainteresowania oraz budują ich atrakcyjność na rynku pracy.

Dofinansowanie do okularów korekcyjnych bądź okularów blokujących światło niebieskie. Dbanie o zdrowie pracowników pozytywnie wpływa na ich postrzeganie pracodawcy.

Coraz większą popularność zyskują benefity, których celem jest dbanie o zdrowie psychiczne pracowników. Firmy oferują darmowe sesje terapeutyczne lub kursy radzenia sobie ze stresem.

Dofinansowania bądź miejsca w żłobkach i przedszkolach dla dzieci jest pomocą dla młodych, pracujących rodziców. Dzięki temu nie muszą rezygnować z życia zawodowego na rzecz wychowania dziecka.

Innowacyjne firmy organizują dni, w których pracownicy mogą zabrać ze sobą do pracy swojego pupila. Ich obecność poprawia samopoczucie pracowników oraz jest miłą odskocznią od codziennych realiów.

Trendem jest także tworzenie tzw. kafeterii benefitów – rozwiązań, dzięki którym za zgromadzone punkty pracownicy mogą sami sobie wybrać interesujące ich benefity. No bo po co komu możliwość dofinansowania przedszkola, jeśli nie posiada dzieci?

Jak widać benefity pracownicze odgrywają istotną rolę w organizacjach, wpływając zarówno na aktualnych i przyszłych pracowników oraz na wizerunek pracodawcy na rynku pracy. Warto o nich pamiętać przy prowadzeniu własnej działalności, bądź gdy dopiero szukamy zatrudnienia.

Autorka: Aleksandra Ptasiewicz

Cyfrowa transformacja w edukacji: nowoczesne narzędzia dla nauczycieli i uczniów

Jesteś nauczycielem, uczniem lub po prostu szukasz nowoczesnych narzędzi do nauki? Sprawdź polecaną przez nas listę ciekawych i różnorodnych instrumentów pozwalający na kreatywne rozwijanie wiedzy.

Tekst dedykowany nauczycielom współpracującym z Wydziałem Nauk Ekonomicznych i Zarządzania w ramach projektu Akademia Przyszłego Menedżera 2.0.

Postęp techniczny odcisnął swoje piętno także w dziedzinie edukacji. Punktem przełomowym w tej kwestii była pandemia COVID-19, która pokazała ludziom, jak ważnym aspektem jest dostęp do cyfrowych zasobów wiedzy, uświadomiła również możliwości płynące ze stosowania niekonwencjonalnych sposobów nauczania. Jednak mnogość tych form może przytłoczyć, dlatego warto pokrótce zapoznać się z najciekawszymi – według nas – propozycjami.

Platformy do spotkań synchronicznych

Podstawą, która raczej wpisała się w nasze codzienne życie, ale której nie można pominąć są platformy pozwalające na prowadzenie zajęć online oraz umożliwiające wymianę informacji pomiędzy nauczycielem, a uczniem. Mowa tu między innymi o platformie Microsoft Teams for Schools. Ten kanał komunikacji nie tylko pozwala na prowadzenie spotkać z zainteresowanymi, ale jest doskonałym miejscem do przesyłania plików czy budowania interaktywnych zadań. Użytkownik dostaje możliwość tworzenia dużej ilości grup (klas) w zależności od jego potrzeb. Dodatkowym atutem jest połączenie z Miscrosoft 365, dzięki czemu klienci platformy mogą korzystać z takich aplikacji jak: Word, Excel, PowerPoint, OneDrive, SharePoint. Na koniec warto dodać, że osoba prowadząca kurs może zaplanować terminy spotkań, wysyłać podopiecznym prace domowe, a także dzielić uczestników na zespoły.

Alternatywą dla wyżej wymienionej opcji mogą być bezpłatna Google Meets lub Zoom. Dzięki tym aplikacjom również można prowadzić zdalne zajęcia angażujące uczniów.

Ciekawe prezentacje

Warto pamiętać o sposobie, w jaki przekazujemy innym ważne informacje. Zwykłe prezentacje z białym lub statycznym tłem to już przeszłość – nie angażują odbiorców. Takie platformy, jak Canva, Prezi czy Genially pozwolą na przeniesienie twoich zebranych materiałów na ciekawszy poziom. Oferują one szablony i animacje, które podbiją estetyczne walory, a także przyciągną uwagę odbiorców. Co więcej przy niektórych etapach tworzenia projektów w Canvie, może skorzystać z pomocy sztucznej inteligencji, co przyspieszy proces twórczy i da nowe możliwości. Wspomniana opcja jest także przydatnym narzędzie do wielu innych kwestii np. tworzenia atrakcyjnie wizualnych dokumentów, wykresów, burzy mózgów, tworzenia plakatów czy postów na media społecznościowe. Praca w tym narzędziu opiera się na zasadzie „przeciągnij i upuść” – poza drobnym wyczuciem stylu, nie musisz mieć specjalnych umiejętności.

Grywalizacja w edukacji

W dzisiejszych czasach nauka nie musi być już nudna i nieciekawa – wszystko dzięki aplikacjom umożliwiającym naukę poprzez granie – ta nielubiona przez wiele osób czynność zostać zamieniona w zabawę. Przykładem takiej aplikacji jest  Quizlet, który umożliwia powtórki za pomocą fiszek, uczenie się od podstaw nowych zagadnień, dzięki trybowi „ucz się”, sprawdzanie zdobytej wiedzy, czy granie w dopasowanie definicji. Aplikacja sprawdzi się także idealnie na zajęciach, kiedy nauczyciel uruchomi opcję gry zespołowej. Oczywiście może posłużyć także w innych przypadkach np. w zapamiętaniu specjalistycznego słownictwa. To od użytkownika zależy jaki szablon zagadnień stworzy i jak go wykorzysta.

Kahoot! to opcja świetna do zabawy nauką. Strona oferuje różnorodnie tematycznie gry do powtórek indywidualnie lub podczas gry grupowej uwalniającej nutę rywalizacji. Bardzo zbliżoną ofertę przedstawia aplikacja Quizizz, w którejznajdziemy gotową gamę quizów dających szansę na utrwalenie materiału z wiele przedmiotów np. lektur z języka polskiego. Dla zainteresowanych podobną tematyką warto sprawdzić również: GimKit, Mentimeter, Slido, AhaSlides.

Intrygującym wariantem są platformy takie jak Khan Academy. Są idealną alternatywą dla uczniów pragnących poszerzać zakres wiedzy we własnym tempie. Internauta zajdzie tam różnego rodzaju filmy instruktażowe, czy bazę ćwiczeń.

Media społecznościowe w służbie edukacji

Na koniec warto dodać, że aktualnie spora ilość wartościowych materiałów edukacyjnych znajduje się w takich serwisach jak: YouTube, Instragram, TikTok. Nauczyciele decydują się na dziele z innymi swoją wiedzą w formie filmików, czy postów w social mediach. Na popularności zyskują stale płatne kursy online pozwalające na uzupełnienie braków np. w przygotowaniach maturalnych. Aplikacje do nauki z różnych dziedzin mnożą się w szybkim tempie, dlatego trudno zebrać wszystkie w jednym miejscu.

Narzędzia edukacyjne cały czas ewoluują, zmieniając oblicze edukacji. Wystarczy wpisać interesujące zagadnienia w wyszukiwarkę, aby odkryć ogromny zasób wiedzy skrywanej przez technologie. Przed uczniami czy edukatorami stoi wachlarz możliwości do wykorzystania – wystarczy zagłębić temat, aby odkryć najlepsze instrumenty.

Autorka: Karina Wojtacka

Jak być eko w biznesie? Od małych kroków po wielkie zmiany

Ekologia to termin, który w ostatnich latach stał się kluczowym hasłem również w świecie biznesu. Coraz więcej firm zrozumiało, że troska o środowisko naturalne to nie tylko obowiązek moralny, ale także strategia, która może przyczynić się do sukcesu. Przyjrzyjmy się, jakie kroki możemy podjąć, aby stać się eco-friendly

Zrozumienie wpływu naszego przedsiębiorstwa na ekosystem oraz analiza naszych obecnych działań. 

Audyt ekologiczny, czyli zidentyfikowanie obszarów, które możemy stopniowo proekologicznie modyfikować, jest pierwszym krokiem, który powinniśmy podjąć – zauważa dr Katarzyna Liczmańska-Kopcewicz z Katedry Zarządzania Przedsiębiorstwem Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK w Toruniu. Niezwykle ważne jest opracowanie planu działania, bez którego trudno będzie opracować długoterminowe zmiany w naszej firmie. Warto zastanowić się, jakie działania realizujemy w przedsiębiorstwie, jakie zasoby fizyczne są wtedy wykorzystywane i w jaki sposób wpływamy na środowisko naturalne.  Dzięki temu będzie nam łatwiej zidentyfikować obszary, w których możemy dokonać poprawy. 

Recykling i redukcja odpadów

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2022 roku, na jednego mieszkańca naszego kraju przypadło 355 kg odpadów komunalnych. Jako odpowiedzialny przedsiębiorca powinniśmy ułatwić naszym pracownikom recykling odpadów w miejscu pracy. Zaopatrzenie się w odpowiednie kosze do segregacji śmieci powinno ułatwić sprawę. Możemy również promować wśród pracowników wykorzystywanie wielorazowych opakowań. Równie ciekawym rozwiązaniem jest zainstalowanie filtrów do wody dostępnych dla wszystkich w biurze. Dobre nawodnienie jest istotne dla naszego samopoczucia, efektywności, pracy i koncentracji. Ważnym aspektem jest także redukcja produkowanych odpadów. Możemy to robić poprzez rezygnacje z dokumentacji papierowej i wprowadzenie elektronicznej wersji dokumentów. 

Energooszczędność

Zainwestowanie w energooszczędne technologie takie jak izolacja termiczna, oświetlenie LED czy fotowoltaika pozwolą nie tylko na ograniczenie skali naszego korzystanie ze środowisko, ale również w dłuższym czasie wpłyną na zmniejszenie generowanych kosztów. Do istotnych działań możemy zaliczyć też zminimalizowanie oświetlenia zewnętrznego, wprowadzając godziny, od których oświetlenie będzie gaszone, a także nakaz wyłączania światła w pomieszczeniach, w których nikt nie przebywa.

Oszczędność wody

Pierwszym krokiem, który możemy zrobić jest systematyczna kontrola baterii łazienkowych. Krople kapiące co kilka sekund, w ciągu całego miesiąca mogą wygenerować duże straty wody, które wiążą się z dodatkowymi opłatami. Ciągle mało popularną opcją są wodooszczędne toalety, które zużywają mniejsze ilości wody. W biurze, w którym zatrudnionych jest wiele osób, taka zmiana może przynieść zaskakujące rezultaty.  

Ekologiczny transport 

Przyjazny środowisku transport zaczyna odgrywać coraz większą rolę nie tylko w życiu prywatnym, ale i zawodowym. Większa świadomość zagrożeń wynikających ze zmian klimatycznych, przyczynia się do chęci redukcji emisji CO2 przez przedsiębiorców. Wybierając pojazdy o niskiej emisji lub alternatywne źródła napędu, firmy mogą znacząco zmniejszyć emisje szkodliwych gazów cieplarnianych. Działa to na korzyść środowiska i pomaga firmom spełnić cele zrównoważonego rozwoju. 

Odpowiedzialność społeczna i edukacja

Edukacja ekologiczna w firmie nie tylko przyczyni się do ochrony środowiska, ale może także poprawić jej wizerunek. Poprzez organizowanie kampanii edukacyjnych, akcji charytatywnych czy wspierania lokalnych inicjatyw ekologicznych budujemy atrakcyjny wizerunek naszej firmy w oczach potencjalnych klientów i partnerów biznesowych. Przedsiębiorstwa dbające o środowisko przyciągają też uwagę mediów i społeczności. Pozytywna ekspozycja w świecie Internetu może zwiększyć rozpoznawalność naszej marki.

Działania pro-ekologiczne to długofalowy proces, który wymaga wiedzy, zaangażowania i systematyczności – podkreśla dr Liczmańska-Kopcewicz. Niesie on jednak ze sobą wiele korzyści dla naszej firmy i środowiska. Warto pamiętać, że nie ma idealnego rozwiązania, dlatego ważne jest by dostosować strategię zrównoważonego rozwoju do własnych potrzeb i możliwości. Takie działania przyniosą lepsze efekty i dadzą nam więcej satysfakcji. 

Autorka: Aleksandra Ptasiewicz

[PODCAST] O znaczeniu inteligencji emocjonalnej w pracy menadżera – dr Kamila Skrzypczyńska

Przez wiele lat skupialiśmy się głównie na inteligencji intelektualnej, jednak okazuje się, że to inteligencja emocjonalna ma kluczowe znaczenie w naszym życiu. Umiejętność rozpoznawania i zarządzania swoimi emocjami, jak i zrozumienie emocji innych ludzi, wpływa bowiem na nasze relacje, sukces zawodowy, a nawet zdrowie.

Scroll to Top
Skip to content